آیا آووکادو برای دیابت مفید است؟

 از دهه ی 90 که اشتیاق برای رژیم های غذایی بدون چربی بالا گرفت، این میوه به عنوان یک چربی سالم مطرح شده است، این میوه ی مغذی اکثر در رژیمهای غذایی مختلف وجود دارد.

 به نظر می رسد که مصرف آووکادو نه تنها برای افراد دیابتی ایمن است بلکه دارای فوایدی نیز می باشد.  تحقیقات نشان می دهد که آووکادو به چندین طریق می تواند به مدیریت بیماری دیابت و بهبود وضعیت  کلی بیماران کمک کند.

 داشتن یک رژیم غذایی سالم برای افراد دیابتی بسیار ضروری است. مواد غذایی که این افراد روزانه مصرف می کنند دارای تأثیر بسیار زیادی بر کنترل بیماری آنها است. بطورکلی افراد دیابتی باید با مصرف غذاهایی که به کنترل قند خونشان کمک می کند و دارای سایر فواید مانند کاهش فشارخون و کلسترول هستند، بیماری خود را کنترل نمایند. این بهترین روش برای کنترل دیابت و جلوگیری از عوارض آن است و به آنها برای داشتن یک زندگی سالم کمک می کند. آووکادو یک انتخاب عالی برای افراد دیابتی است زیرا همه ی این مزایا را داشته و حتی ممکن است مزایای ناشناخته ی دیگری را برای این افراد به همراه داشته باشد.

تأثیر آووکادو بر قندخون چیست؟

 آووکادو نسبت به بسیاری از میوه ها حاوی کربوهیدرات کمتری است. پزشک یا متخصص تغذیه بیماران را به انتخاب غذاهایی با کربوهیدرات و قند پایین تشویق می کنند. همچنین افراد دیابتی به مصرف غذاهایی که به کنترل پیک(قله) قند خون پس از صرف غذا کمک می کنند، توصیه می شوند. آووکادو هر دوی این شرایط را دارد. به گفته ی وزارت کشاورزی آمریکا، یک عدد آووکادو متوسط به طور میانگین  حدود 17 گرم کربوهیدرات دارد در حالیکه  یک سبب حاوی 25 و یک موز حاوی 27 گرم کربوهیدرات است.

  یک وعده ی سروینگ از این میوه که معادل 1 اونس و یا حدود یک پنجم از یک عدد آووکادو است تنها حاوی3 گرم کربوهیدرات و کمتر از یک گرم قند دارد، بنابراین حتی مصرف یک عدد آووکادو سبب افزایش قندخون افراد دیابتی نمی شود. استفاده ی همزمان از آووکادو با سایر انواع مواد غذایی می تواند از بالا رفتن شدید قند خون پس از صرف غذا جلوگیری کند. چربی و فیبر موجود در آن سبب طولانی شدن زمان هضم و کند شدن  جذب سایر کربوهیدرات ها در طول این فرآیند می شود.

افراد  دیابتی از چه مقدار آووکادو می توانند استفاده کنند

افراد دیابتی قبل از ایجاد هر گونه تغییر چشمگیری در رژیم غذایی خود باید با پزشک یا متخحصص  تغذیه ی مشورت کنند یکی از مواردی که باید در مورد آن مشورت کنند میزان کالری کل روزانه ی مجاز برای آنها است.

 یک عدد آووکادو حاوی 250 تا 300 کالری انرژی است اما یک واحد سروینگ آن حدود 50 کالری انرژی دارد. افرادیکه به منظور حفظ یا کاهش وزن خود به شمارش کالری روزانه اهمیت می دهند، هنوز هم می توانند از آووکادو در رژیم غذایی خود استفاده کنند، این کار با جایگزینی آووکادو با غذاهایی با کالری مشابه مانند پنیر یا مایونز امکان پذیر است.

انجمن دیابت آمریکا به افراد توصیه می کند که به نوع چربی مورد استفاده ی خود بیش از مقدار آن توجه کنند. بخصوص افراد  باید مصرف چربیهای ناسالم را تا حد ممکن محدود کنند، این چربیها  شامل  چربی های اشباع و ترانس هستند که غالباً در گوشت های چرب، غذاهای سرخ شده و فرآوری شده(سوسیس و  کالباس) و غذاهای رستورانها یافت می شود.

 انجمن دیابت آمریکا به افراد مبتلا به دیابت افزودن آووکادو را به رژیم غذایی خود بعنوان چربی سالم توصیه  می کند.

آووکادو و سلامت قلبی

آووکادو دارای مقادیر زیادی چربی است و متراکم از کالری می باشد، اما این دلیلی برای اجتناب از مصرف آن توسط  افراد دیابتی نیست، آووکادو به کاهش خطر بیماری قلبی و سکته  در افراد دیابتی کمک می کند.

چربی موجود در آووکادو اکثراً از اسیدهای چرب غیراشباع مونو یا MUFAsاست که به افزایش کلسترول HDLیا کلسترول خوب کمک می کند. اسیدهای چرب غیراشباع مونو همچنین سبب کاهش کلسترول LDLیا کلسترول  بد و تری گلسیریدها می شود، همچنین به کاهش فشار خون کمک می کند. به گفته ی موسسه ی ملی دیابت، گوارش و بیماریهای کلیوی(NIDDK) داشتن میزان کلسترول، تری گلسیرید  و فشارخون در محدوده ی سلامت به کاهش خطر بیماریهای قلبی و سکته کمک می کند.

خطر ابتلا به بیماریهای قلبی و سکته ی مغزی در افراد مبتلا به دیابت دو برابر بیشتر از افراد غیر دیابتی است. علاوه بر این بیماری قلبی و سکته از علل اصلی مرگ ومیر در میان افراد دیابتی محسوب می شوند. بنابراین مصرف MUFAsبرای افراد دیابتی ضرورت بیشتری دارد. بر اساس مطالعه ای که در مجله ی کالج آمریکایی تغذیه منتشر شده است، چربیهای MUFAsممکن است به کنترل قندخون و میزان انسولین کمک کنند.

محققان دریافتند این کاربا جایگزینی مقداری از کربوهیدرات ها با اسیدهای چرب غیر اشباع مونو امکان پذیر است، بنابراین آووکادو علاوه بر داشتن مقادیر بسیار کمی قند دارای مقادیرزیادی MUFA  است که می تواند به کنترل قندخون و کسب مزایای دیگر به افراد دیابتی کمک کند.

فیبر، مقدار قند خون و احساس سیری

 یک آووکادوی متوسط حاوی ده گرم فیبر است. بر اساس منابع موجود، مردان به مصرف 30 تا 38 گرم فیبر تغذیه ای در روز و زنان به 21 تا 25 گرم فیبر در روز نیاز دارند. فیبر بخش بسیار مهمی از رژیم  غذایی سالم است زیرا به بهبود سلامت گوارش و دفع منظم  کمک می کند. فیبر بویژه برای افراد دیابتی بسیار مفید است زیرا  به بهبود مقدار قند خون آنها کمک می کند.

 درمطالعه ی منتشر شده درمجله ی هیئت آمریکایی پزشکان خانواده بیان شد که فیبر می تواند مقدار قند خون ناشتا و هموگلوبین A1Cافراد دیابتی را کاهش دهد. فیبر محلول موجود در آووکادو می تواند به بهبود میزان کلسترول کمک کند و به این ترتیب به کاهش خطر بیماری قلبی این افراد کمک نماید.

 آووکادو همچنین ممکن است به ایجاد حس سیری کمک کند و به این ترتیب افراد می توانند میزان دریافت کالری خود را بدون احساس گرسنگی کنترل کنند. در مطالعه ی منتشر شده در ژورنال  Nutritionگفته شده است مصرف نیمی از یک آووکادو در هنگام نهار به افزایش حس سیری به مدت 5 ساعت پس از صرف غذا کمک می کند .

انتخاب و استفاده از آووکادو

آووکادو دارای بافتی روغنی با طعم های متفاوت است که می تواند به انواعی از سالادها، ساندویچها، شیرینی ها و دورچین های غذا، طعم فوق العاده ای دهد.

آووکادوی رسیده به راحتی قابل افزودن به طیف گسترده ای از غذاهای مختلف است، همچنین نیازی به پختن ندارد. بهترین زمان مصرف آن زمانی است که این میوه کاملاً رسیده شود. در حالت رسیده دارای  رنگ  تیره ای است و اندکی نرم است. چنانچه بصورت نرسیده از درخت چیده شود پس از چند روز می رسد. چنانچه میوه به راحتی از ساقه جدا شود، رسیده است و پس از جدا نمودن پوست آن دارای رنگ سبز است چنانچه بیش از حد رسیده باشد رنگ بافت میوه پس از جدا کردن پوست آن، قهوه ای خواهد بود و در این حالت بسیار نرم است.

ایده هایی برای استفاده از آووکادو در صبحانه

شما می توانید یک تا 2 قاشق چایخوری از آووکادو را بجای کره بر روی نان بمالید یا می توانید آنرا با فلفل سیاه  و سیر و برشهایی از گوجه فرنگی یا سالسای تازه برای عطر و طعم  بیشتر استفاده  کنید و همراه با سبزیجات و ادویه های مختلف مصرف کنید. شما می توانید آووکادو را با تخم مرغ بپزید برای این  کار آووکادو را از وسط نصف کنید و دانه های آنرا جدا نمایید، سپس یک تخم مرغ را بر روی آن شکسته و به مدت 15 تا 20 دقیقه در دمای 425 فارنهایت در فر بپزید و همراه با برش های گوجه فرنگی، سالسا و فلفل یا سایر سبزیجات سرو کنید.

ایده هایی برای نهار با آووکادو

 برش هایی از آووکادو را می توانید در کنار سالاد سرو کنید یا از آن بر روی سبزیجات پخته یا مرغ یا برگر بوقلمون استفاده کنید. شما می توانید همچنین از آووکادو درساندویچ های خود به جای مایونز یا کره استفاده  کنید.

همچنین می توانید آووکادو را بصورت پوره همراه با هوموس برای بالا بردن میزان فیبر و چربیهای  سالم مصرف کنید. شما می توانید بجای چیپس سیب زمینی ازهویج و کرفس و آووکادو استفاده کنید.

ایده هایی برای شام:آووکادو زوج خوبی برای ماهی یا سایر خوراکهای مکزیکی است شما می توانید به عنوان جایگزین پنیر در پیتزا از آن  استفاده کنید، آووکادو یک انتخاب سالم برای رژیم غذایی دیابتی است بنابراین از آووکادو درغذای بعدی خود استفاده کنید.

منبع:

http://www.medicalnewstoday.com/articles/310996.php